Onze digitale collega

Auteur: Sander Houdijk | Geplaatst op: 28 juli 2021
Categorie: Innovatie

Sander Houdijk, adviseur Innovatie

'Als projectleider en voorschrijver van ikoefenzelf.nl ben ik al langer bekend met digitale hulpmiddelen. Maar de uitdaging voor mij is om te leren samenwerken met een nieuw soort collega; een digitale!

Gezien de ontwikkelingen in de zorg, ben ik ervan overtuigd dat de digi-collega een reddingsboei is voor ons en onze patiënten. Waarom ik er niet gewoon een nieuwe menselijke collega bij neem? Het antwoord is simpel: die is niet te vinden, of onbetaalbaar voor de maatschappij. Wat het voordeel is van de digi-collega? Hij staat 24 uur per dag tot onze beschikking, is op afstand bereikbaar, onvermoeibaar, en herhaalt informatie en oefenstof foutloos en zo vaak als we willen.

Bij Basalt zien we de virtuele collega steeds vaker. Onder de vlag van het ikoefenzelf.nl project zijn ondertussen 10 CVA/ NAH behandelteams begonnen om hem ‘in te werken’. Gaandeweg leren we hoe we hem kunnen inzetten. Inmiddels weten we ook wat we niet kunnen vragen aan onze nieuwe collega. Het is slim om hem geen fysiek onderzoek uit te laten te voeren. Met sarcasme, verborgen boodschappen, en non-verbale communicatie kan hij niks, afwijken van de standaard is niet zijn sterkste punt en gesprekstechnieken toepassen kun je beter zelf doen. Ook reageert hij weinig invoelend bij emoties. Werk dus samen met deze collega maar stuur hem niet alleen op pad. Laat hem doen waar hij goed in is zodat jij kan doen waar jij goed in bent!

Net als met een menselijke collega is het belangrijk dat we de digitale collega vertrouwen en verantwoordelijkheden geven - daar waar mogelijk de zorgtaken uit handen geven. Alleen dan houden we als behandelaar meer tijd over om dat te doen waar we de zorg voor zijn ingegaan: vanuit de relatie en het contact de patiënten hun doelen laten bereiken.

Deel dit bericht:




Terug